Codemasters on nyt virallisesti osa EA:ta Kommentit pois päältä artikkelissa Codemasters on nyt virallisesti osa EA:ta

Electronic Arts (EA)

:n ja Codemastersin kaupat ovat nyt virallisesti saatu päätökseen ja on nyt osa EA:ta. Kauppahinnaksi muodostui lopulta 1,2 miljardia dollaria.

Kaupan myötä suositut pelisarjat kuten , , ja täydentävät EA:n jo vaikuttavaa ajopelivalikoimaa. EA:n tallista löytyy mm. , ja -pelisarjat.

Codemastersin tulee silti toimimaan itsenäisenä yhtiönä EA:n alaisuudessa ja sen ylimmän johdon, toimitusjohtajan ja talousjohtajan roolit pysyvät ennallaan.

Aiemmin Codemastersin ostosta oli kiinnostunut GTA -kehittäjä , mutta tämä hävisi tarjouskilpailussa EA:lle.

Tekoäly ei korvaa luovuutta pelikehityksessä, sanoo Take-Two:n toimitusjohtaja Kommentit pois päältä artikkelissa Tekoäly ei korvaa luovuutta pelikehityksessä, sanoo Take-Two:n toimitusjohtaja

Take-Two Interactive -konsernin toimitusjohtaja on torjunut huolen siitä, että voisi mullistaa pelikehityksen. Vaikka Zelnick tunnustaa tekoälyn nopean kehityksen ja sen kyvyn tuottaa toimivaa koodia, hän korostaa, että ihmisen luovuus on edelleen menestyksekkään pelikehityksen kantava voima.

Zelnick näkee tekoälyn voimakkaana työkaluna eikä ihmisen kekseliäisyyden korvikkeena. Hän uskoo, että tekoäly voi virtaviivaistaa toistuvia tehtäviä ja parantaa luovaa prosessia, jolloin kehittäjät voivat keskittyä innovatiivisiin ideoihin ja mukaansatempaaviin pelikokemuksiin. Hän kuitenkin varoittaa arvioimasta tekoälyn kykyjä liian korkealle ja väittää, että se ei pysty itsenäisesti hahmottelemaan ja toteuttamaan monimutkaista visiota, jota todella uraauurtava peli vaatii.

Vaikka jotkut alan asiantuntijat spekuloivat tekoälyn mahdollisuudella automatisoida pelikehityksen osa-alueita, Zelnick pysyy optimistisena ihmiskyvyn roolin suhteen. Hän väittää, että tekoälyyn perustuvat työkalut tulevat yhä helpommin saataville, tasoittaen näin kehittäjien mahdollisuuksia kaikissa kokoluokissa. Lopulta pelin menestys riippuu sen ihmisten luomien ainutlaatuisten luovien näkemysten ja toteutuksen.

Zelnickin näkemys on linjassa perinteisen pelikehityksen lähestymistavan kanssa, joka perustuu taiteilijoiden, suunnittelijoiden, ohjelmoijien ja muiden taitavien ammattilaisten yhteistyöhön. Vaikka tekoäly voi täydentää näitä ponnisteluja, on epätodennäköistä, että se syrjäyttäisi pelialalle tyypillisen ihmisen tekijän.

The Sims 4 on edelleen suosikkipelisarja – 15 miljoonaa uutta pelaajaa todistaa sen Kommentit pois päältä artikkelissa The Sims 4 on edelleen suosikkipelisarja – 15 miljoonaa uutta pelaajaa todistaa sen

Vaikka The Sims 4 julkaistiin jo vuonna 2014, se on osoittautunut uskomattoman pitkäikäiseksi menestykseksi. Peli on edelleen todella suosittu, ja viimeisen vuoden aikana pelaajakunta on kasvanut huimasti – peräti 15 miljoonalla uudella pelaajalla! Tämä merkittävä kasvu on osittain seurausta :n päätöksestä muuttaa peli ilmaispeliksi vuonna 2022.

Ilmaispelimalli on selvästikin toiminut. Aiemmin vain maksullisena saatavilla ollut peli tavoitti uuden, laajan yleisön siirryttyään ilmaiseksi ladattavaksi. Pelaajamäärä yli nelinkertaistui muutoksen myötä, ja toukokuussa 2024 EA ylpeili jo 85 miljoonan pelaajan yhteisöllä. Nyt tiedämme, että viime vuosi toi peliin vielä lisää vauhtia 15 miljoonan uuden pelaajan myötä.