Google Stadia sai vielä kymmenen uutta julkaisupeliä Kommentit pois päältä artikkelissa Google Stadia sai vielä kymmenen uutta julkaisupeliä

Google Stadia

Kovasti odotettu Googlen Stadia -pelipalvelu ilmestyy vihdoin huomenna tiistaina marraskuun 19. päivä. Palvelun ensimmäiset 12 peliä julkaistiin viime viikolla. Niihin kuuluivat mm. , Mortal Kombat 11 ja Red Dead Redemption 2.

Nyt Google on paljastanut 10 lisää peliä, jotka ovat pelattavissa julkaisusta lähtien:

Aiemmat 12 peliä voit katsastaa tästä:

  • Assassin's Creed Odyssey
  • Destiny 2
  • Gylt
  • Just Dance 2020
  • Kine
  • Mortal Kombat 11
  • Red Dead Redemption 2
  • Samurai Showdown
  • Thumper
  • Tomb Raider: Definitive Edition
  • Rise of the Tomb Raider 20 Year Celebration Edition
  • Shadow of the Tomb Raider: Definitive Edition

Destiny 2: The Collection on ensimmäinen ilmainen peli, joka tarjotaan Stadia Pro -tilauksen kautta. Tilaus maksaa 9,99€/kk ja se tarjoaa pelaajille 4K, HDR ja 60fps -tuen sekä 5.1 surround äänet.

Ensi vuonna palveluun on tulossa mm. ja -pelit.

Ehdit vielä ennakkotilata Stadia Premiere Editionin täältä 129,00€ hintaan.

Ex-PlayStation-pomo varoittaa: Kuolemantuomio peliteollisuudelle on todellinen uhka Kommentit pois päältä artikkelissa Ex-PlayStation-pomo varoittaa: Kuolemantuomio peliteollisuudelle on todellinen uhka

Vaikka pelejä julkaistaan ennätysmäärät joka päivä, pelaajakunta ei kasva samaa tahtia. Ex-PlayStation-johtaja Shawn Layden on huolissaan. Hänen mielestä ongelmaa ei ratkaista pelkästään isoilla budjeteilla tehtyillä jatko-osilla ja aina vain tehokkaammalla hardwarella.

”Jos luotamme vain jättihitteihin päästäksemme läpi, se on mielestäni kuolemantuomio”, Layden toteaa Gordon Van Dyken, indie-julkaisija Raw Furyn perustajan, haastattelussa Gamescom Asiassa.

Ongelmana ovat Laydenin mukaan yhdeksännumeroiset kehityskustannukset, jotka karkottavat suuret julkaisijat ottamasta riskejä. Lopputuloksena on pelejä, joiden rahoitus perustuu myyntiennustuksille, ei niinkään pelin hauskuudelle tai innovatiivisuudelle.

”Saamme jatko-osia ja kopioita, koska rahat jakelevat sanovat 'No niin, jos tienasi näin paljon näin lyhyessä ajassa, niin minun Fortnite-kloonini voi tienata saman ajanjaksossa'”, Layden kuvailee. ”Pelimaailmassa vallitsee luovan voiman hiipuminen studioiden yhdistymisen ja korkeiden kehityskustannusten takia.”

Layden kommentoi VGC:lle myös hiljattain esiteltyä, kohua herättänyttä 700 dollarin Prota ja sen tarjoamia minimaalisia parannuksia. ”Olemme kehityksen tasanteella”, Layden totesi VGC:lle.

”Olemme hardwaren kehityksessä vaiheessa, jota itse kutsun 'vain koirat kuulevat eron'. Jos pelaat ja auringonvalo osuu ikkunasta televisioon, et näe mitään ray tracing -efektejä. Kaiken pitää olla optimoitua ja sinulla pitää olla 8K-näyttö pimeässä huoneessa nähdäksesi mitään.”

Laydenin mielestä konsolikilpailu on saavuttanut katon ja peliyhtiöiden tulisi kilpailla sisällöllä, ei teknisillä spekseillä. ”On aika tehdä todellinen resetti liiketoimintamallille, pelialan perusteille”, hän toteaa VGC:lle.

Layden ei ole ensimmäistä kertaa huolissaan alan tulevaisuudesta. Hän varoitti jo 2019 PlayStationilta lähtiessään isojen budjettien pelejä ja laitteiden jatkuvaa kallistumista kestämättömäksi kiertokuluksi. Hän painottaa myös, että ala tuottaa koko ajan enemmän rahaa ilman, että pelaajakunta kasvaa.

”Kyseessä on 250 miljardin dollarin globaali bisnes, mutta pelaajien määrä ei kasva samaa tahtia”, Layden toteaa Van Dyken haastattelussa. ”Saamme siis enemmän rahaa samoilta ihmisiltä. Tarvitsemme lisää pelaajia. Miten se onnistuu? Tarvitsemme enemmän pelientekijöitä.”

Layden ehdottaa yritysten tukevan nousevia kehittäjiä esimerkiksi Indonesiassa ja Intiassa. Vaikka monet murehtivat AA-pelien, indie-pelien ja jättibudjettien välimaaston, kuolemasta, osoittavat jotkin studiot edelleen menestystä tällä kilpailullisella alueella. Viime vuonna esimerkiksi , Dark Souls -vaikutteinen loot shooter, löysi yleisönsä. Tänä vuonna on vuorossa Warhammer 40,000: , joka on onnistunut luomaan upean näköisen pelin alle puolellla Doom Eternalin budjetista.

Cyberpunk 2077 -lautapeli tulossa – joukkorahoitus käynnissä Kommentit pois päältä artikkelissa Cyberpunk 2077 -lautapeli tulossa – joukkorahoitus käynnissä

Cyberpunk 2077 - The Board Game

ja lautapelikehittäjä ovat julkaisemassa – The Board Game, hittivideopeliin perustuvaa lautapeliä. Peli on tarkoitus rahoittaa joukkorahoituskapanjan avulla.

Cyberpunk 2077 – The Board Game on 1–4 pelaajan yhteistyöllinen tarinavetoinen taktinen toimintapeli, joka tutkii ”mitä jos?” -skenaariota, joka muuttaa kriittisesti videopelin avaintapahtumaa. 13 monipuolisen tehtävän ja ainutlaatuisten mekaniikkojen avulla se pyrkii luomaan uskollisesti videopelien tunnelman. joukkorahoituskampanja sisältää jo julkaistun tavoitteen ja erityisen etuoikeuden ensimmäisen päivän tukijoille.

Gamefound-kampanja, joka keräsi yli 60 000 seuraajaa ennen kampanjan virallista aloitusta, sisältää mantis-terillä varustetun V:n vaihtoehtoisen pienoismallin muodossa sekä tavoitteen, joka avaa Johnny Silverhandin pienoismallin sekä lisäpelimuodon.

Dynaaminen ja nopeatempoinen lautapeli sisältää ajanpainemekaniikan luodakseen kokemuksen palkkasotilaasta Night Cityssä, sisältäen eeppisiä toimintahetkiä ja yli 50 Street Storya, jotta jokainen läpipelu olisi monipuolinen ja ainutlaatuinen. Se sisältää myös Afterlife Mission Generatorin, joka tarjoaa korkean uudelleenpelattavuuden tusinoilla yksittäisillä tehtävillä pelaajien luotavaksi. Lisätietoja pelin mekaniikoista voi oppia REDstreams-erikoisohjelmasta, jossa lautapeliluoja Łukasz Woźniak ja Franchise Content Strategy Lead Patrick Mills syventyvät pelaajille tarjolla oleviin eri elementteihin.

Lisätietoa Cyberpunk 2077 – The Board Game -pelistä löytyy sen viralliselta joukkorahoitus-sivulta ja Go On Boardin YouTube-kanavalta. Lisätietoja Cyberpunk 2077:stä ja sen kriitikoiden ylistämästä Phantom Liberty -laajennuksesta löydät seuraamalla peliä X:ssä, Facebookissa tai sen virallisella verkkosivustolla.

Cyberpunk 2077 – The Board Game on tarkoitus julkaista joulukuussa 2025 useilla eri kieliversioilla.