OrionSoft yksinkertaistaa retropelien luomista klassikkokonsoleille Retro Game Designer -työkalulla Kommentit pois päältä artikkelissa OrionSoft yksinkertaistaa retropelien luomista klassikkokonsoleille Retro Game Designer -työkalulla

Retropelien kehittäminen klassikkokonsoleille on nyt helpompaa kuin koskaan OrionSoftin Retro Game Designer -työkalun ansiosta. Ohjelmiston avulla käyttäjät voivat luoda omia pelejä tuomalla taustakuvia, ruutukaavioita, musiikkia ja ääniefektejä, ja lopputuote voidaan viedä ROM-tiedostona tai CD ISO -muodossa. Näitä pelejä voidaan sitten pelata aidolla retrolaitteistolla flash-kortin, CD-emulaattorin tai CD-R:n kautta.

Työkalu tukee useita ikonisia klassikkokonsoleita, kuten , Sega Genesis/Megadrive, Advance, ja Jaguar. Retro Game Designerin takana on , yksin työskentelevä kehittäjä OrionSoftista, joka on aiemmin luonut pelejä näille alustoille, kuten , Alice's Mom's Rescue, ja .

Retro Game Designerin kehitystä rahoitetaan parhaillaan Kickstarter-kampanjan avulla, ja sen alkuperäinen tavoite on 22 000 euroa. Kampanjan avulla Bourse voi kehittää työkaluun lisää ”pelimoottori”-toimintoja, jotka yksinkertaistavat pelinkehitysprosessia ei-koodareille. Pelimoottorit perustuvat Boursen aiempiin peleihin, ja niiden avulla voidaan luoda erilaisia pelejä roolipeleistä tekstiseikkailuihin.

”Työkalun avulla voit luoda pelejä suosikkiretrojärjestelmällesi, ja sen graafinen käyttöliittymä tekee pelinkehityksestä saavutettavaa myös niille, joilla ei ole ohjelmointitaitoja”, Bourse kertoo.

Game Boy -kuume roihahti uudelleen Japanissa Kommentit pois päältä artikkelissa Game Boy -kuume roihahti uudelleen Japanissa

Game Boy

Game Boyn uskomaton vaikutus pelimaailmaan on kiistaton. Se loi käytännössä yksinään käsikonsolimarkkinat ja mullistutti tavan, jolla pelaamme pelejä tien päällä. Myöhemmät ja tehokkaammat kilpailijat jäivät konsolin varjoon myynnin suhteen.

Miljoonien laitteiden myynti kuitenkin yleensä tarkoittaa käytettyjen laitteiden arvon laskua. Kun markkinoilla on runsaasti käytettyjä laitteita, ei kysynnän pitäisi ylittää tarjontaa. Japanissa näyttää kuitenkin tapahtuvan päinvastaista. Akiba PC Hotline! -sivuston mukaan alkuperäiset Game Boy -järjestelmistä on tullut kysyttyjä keräilyesineitä tietyissä japanilaisliikkeissä.

Automaton West -sivuston raportin mukaan Akihabarassa sijaitseva Ken-chan-niminen liike myy läpinäkyvää Game Boyta jopa 34 800 yenin (noin 223 dollaria) hintaan. Myös standardimalli, jossa saattaa olla muutamia viivoja ikääntyneellä LCD-näytöllä, voi maksaa jopa 24 800 jeniä (noin 159 dollaria).

Game Boy

Itse asiassa jopa laitteet, joissa on huolestuttavia vaurioita, myydään odotettua korkeammalla hinnalla. Esimerkiksi Ken-chan myy Game Boyta, jonka paristokotelossa on ”mystistä nestettä”, 14 980 yenillä (noin 96 dollaria). Lisäksi aivan rähjääntynyttä ja lähes käyttökelvotonta konsolia myydään 20 dollarilla. Tuntuu että vain vähän aikaa sitten länsimaista saattoi saada hyvänkuntoisen Game Boyn tuohon hintaan.

Miksi Game Boy laitteiden hinnat sitten nousevat äkisti? Toinen Akiba PC Hotline! -artikkeli spekuloi, että syynä on ulkomaisten turistien paluu Japaniin koronapandemian jälkeen. Nintendon käsikonsoli on ikoninen laite, ja turistit etsivät sitä sen legendaarisen muotoilun vuoksi, vaikka eivät olisi edes olleet syntyneet sen julkaisuaikana. Myös heikentynyt Japanin jeni vaikuttaa asiaan.

Tämän lisäksi on olemassa kasvava markkina modatuille Game Boy konsoleille. Vaikka konsolille valmistetaan paljon uusia osia, kuten näyttöjä, kaiuttimia, nappeja ja jopa ladattavia akkuja, monet modaajat tarvitsevat silti ”raakakonsolin” modifiointien tekemistä varten.

Lähde: TimeExtension

Sega Dreamcastilla oli tärkeä, mutta näkymätön osa Grand Theft Auto III:n kehityksessä Kommentit pois päältä artikkelissa Sega Dreamcastilla oli tärkeä, mutta näkymätön osa Grand Theft Auto III:n kehityksessä

Sega Dreamcast

Ikonisella :lla, joka mullistutti avoimen maailman peligenren, saattaisi olla olematon olemassaolo ilman Dreamcastia. Millä tavoin oli tärkeä, vaikkakin näkymätön, osa pelin kehitystä?

Kaupungin teknologiademosta Godzillan raivoamiseen

Vuonna 1999, Space Station Silicon Valleyn julkaisun jälkeen tuleva -tiimi mietti seuraavaa projektiaan. Kun alkuperäinen -tiimi viimeisteli :ta 2D:nä, toinen ryhmä työsti peliä, josta myöhemmin tuli .

Samaan aikaan pieni ohjelmoijaryhmä, jota johti Leslie Benzies, oli rakentanut 3D-teknologiademon – kaupunkiympäristön, jossa kuhisi autoja. Tämä oli konsepti, jonka kanssa varsinainen GTA-tiimi oli kamppaillut.

Rockstar, joka halusi ylittää rajoja, oli jopa tutkinut Dreamcastin ominaisuuksia yhdessä Rockstar Toronton kanssa 3D-GTA-kokemusta varten, mutta tulokset eivät olleet ihanteelliset.

Haasteista huolimatta DMA:n pieni ryhmä päätti hyödyntää 3D-kaupunkiprototyyppiä ja tutkia kaupunkipelejä Dreamcastilla. Heidän alkuperäinen konsepti pyöri Godzilla-hahmon ympärillä, pelaajien ohjatessa jättiläishirviötä, joka aiheuttaa kaaosta.

Grand Theft Auto III

Unelmien mureneminen, legendan nousu

Valitettavasti tämä Godzilla-projekti ei koskaan toteutunut. Syyskuussa 1999 osti DMA:n, mikä johti merkittäviin muutoksiin, mukaan lukien uusi toimisto ja tiimien yhdistäminen. Silicon Valley- ja GTA II -tiimit yhdistettiin työskentelemään seuraavan Grand Theft Auto -pelin, Grand Theft Auto III:n, parissa.

GTA III:n kehitystä jatkettiin Dreamcastilla jonkin aikaa, vaikka tarkka aika ei ole vieläkään selvillä. Lähteet viittaavat muutamaan kuukauteen perushahmon kävelydemoon. Lopulta päädyttiin siirtymään :een Dreamcastin heikentyvien kaupallisten näkymien vuoksi.

Dreamcastin perintö

Vaikka Dreamcast-versiota GTA III:sta ei koskaan tullut, Dreamcastin vaikutus on kiistaton. Se tarjosi alustan 3D-kaupunkiprototyypille, joka synnytti alkuperäisen konseptin ja kokeilut.

Vaikka Dreamcast jäikin paitsi GTA III:sta, on hauskaa kuvitella, millainen pelistä olisi tullut Segan konsolilla. Riippumatta siitä, Dreamcastin panos pelilegendan synnyssä on kiehtova sivuhuomautus videopelien historiassa.

Lähde: Time Extension